Travel diary Nieuw-Zeeland II: There and back again

Een maand reizen lijkt lang, eindeloos veel dagen voor je om een nieuw land te ontdekken. En dan ineens zijn alle dagen voorbij gevlogen, is het tijd om de huurauto in te leveren en je koffer weer in te pakken. Alles wat resteert, zijn de ontelbare herinneringen en de foto’s. Het tweede deel van mijn Nieuw-Zeeland travel diary.

Nieuw-Zeeland reisdagboek: een foto per dag

De eerste helft van onze reis door Nieuw-Zeeland brachten we door op het Noordereiland. Na anderhalve week stappen we in Wellington op de veerboot en begint het tweede deel van onze reis. Kijk je mee?

Kia ora uit Nieuw-Zeeland: onze belevenissen op het Noordereiland.

Dinsdag 8 augustus

8 augustus 2017: lekker nat in het Abel Tasman Park, Nieuw-Zeeland

Gisteren zijn we met de ferry van het Noorder- naar het Zuidereiland gereisd en direct doorgereden van Picton naar Nelson. Nelson is een bekende toegangspoort tot het Abel Tasman Park, dat een uurtje noordelijker ligt.

Vanwege de slechte weersverwachting slaan we het kajakken over en rijden er gewoon heen met onze huurauto. Wandelen kan er vast ook prima. En dat wandelen kan zeker, tot we na 2 uur zo doorweekt zijn dat we het wel weer genoeg vinden en dampend en al weer terug rijden.

Woensdag 9 augustus

9 augustus 2017: eten bij Monteith's Brewery in Greymouth, Nieuw-Zeeland

Vanuit Nelson rijden we de volgende ochtend door naar het slaperige Greymouth. Er is hier weinig te doen, behalve heerlijk eten (en drinken) in de plaatselijke Monteith’s Brewery.

Donderdag 10 augustus

10 augustus 2017: Franz Josef gletsjer in Nieuw-Zeeland

Na een lange ochtend rijden, komen we aan in Franz Josef. We hebben niet zo’n zin in een uitgebreide klim de gletsjer op en dus blijft het bij kijken van een afstandje.

Het begint uiteraard keihard te regenen zodra we de auto uitstappen, dat levert wel een mooie regenboog op!

Vrijdag 11 augustus

11 augustus 2017: in de rij bij de beroemde Fergburger in Queenstown

Onze volgende bestemming is Queenstown. En dat gaat natuurlijk gepaard met een bezoek aan het bekendste hamburgerrestaurant van Nieuw-Zeeland: Fergburger!

We hoeven niet eens heel lang in de rij te staan en vinden zelfs een plekje aan de bar naast de keuken. Ideaal om mensen te kijken en je burger te eten.

Zaterdag 12 augustus

12 augustus 2017: Queenstown in Nieuw-Zeeland

Hoewel Queenstown bekend staat als Adventure Capital houden wij het wat rustiger vandaag. Een korte wandeling naar een hoger gelegen punt (hallo steile straten!) en een korte winkelsessie en ik vind het wel even mooi geweest.

Zondag 13 augustus

13 augustus 2017: Aankomst in Te Anau en een bezoek aan de beroemde glow worm caves

We laten bruisend Queenstown achter ons en gaan op pad richting Te Anau. Vanuit hier worden veel dagtochten gemaakt naar Milford Sound. Dat staat voor ons morgen op de planning. We weten ‘s middags na aankomst nog wel een tochtje naar de fameuze Glow Worm Caves te maken.

Foto’s maken strikt verboden en eerlijk is eerlijk, ik had het niet eens gekund. Na wat geklauter en gebuk om de grotten binnen te gaan, stap je in het pikkedonker in een bootje. En dan ineens verschijnen er talloze glimmende puntjes boven je hoofd. Indrukwekkend!

Maandag 14 augustus

14 augustus 2017: Milford Sound in Nieuw-Zeeland

Bestemming van vandaag: het beroemde Milford Sound fjord. Na een lange busrit met semi-verplichte fotostops onderweg varen we vervolgens zo’n anderhalf uur door het miljoenen jaren oude fjord.

Dinsdag 15 augustus

15 augustus 2017: Dunedin's treinstation in Nieuw-Zeeland

Na een mistige ochtend op de weg komen we aan in Dunedin. We lopen wat rond – en ik zet natuurlijk het meest gefotografeerde station op het zuidelijk halfrond* op de foto. Ook sluiten we aan bij een rondleiding door de Cadbury chocoladefabriek. Ik voel me net Sjakie!

*Als ik onze gids in de chocoladefabriek mag geloven :)

Woensdag 16 augustus

16 augustus 2017: steilste straat ter wereld in Dunedin, NIeuw-Zeeland

De steilste straat van de wereld volgens het Guinness Book of World Records en steil is het zeker! Het is een flinke klim omhoog, en dus een selfie waard als je eenmaal weer beneden bent!

Donderdag 17 augustus

17 augustus 2017: Mouraki Boulders in Nieuw-Zeeland

De bekendste boulders van Nieuw-Zeeland mogen we natuurlijk niet overslaan. Dankzij de opkomende vloed levert het me naast een paar foto’s van de Mouraki Boulders ook nog een paar natte voeten op. Oeps.

Vrijdag 18 augustus

18 augustus 2017: Welkom in Gondor, ofwel Twizel, Nieuw-Zeeland

Welkom in Gondor! Of wel Twizel, een voormalig bouwvakkerstadje in Canterbury waar nu vooral toeristen komen om in het gebied activiteiten te ondernemen. Hier werd ook een deel van de Lord of the Rings films opgenomen. Ik snap wel waarom, wat een prachtig gebied!

Na een rustige avond in dit slaperige stadje laten we het uitgestrekte gebied achter ons. Op naar de laatste bestemming van onze reis: Christchurch.

Zaterdag 19 augustus

19 augustus 2017: Christchurch, Nieuw-Zeeland

Onze laatste volle dag in Nieuw-Zeeland brengen we vooral wandelend door. De sporen van de aardbevingen zijn nog duidelijk zichtbaar in Christchurch. Vooral het centrum kreeg een flinke opdonder te verwerken en dat is goed te zien aan de vele bouwplekken in de stad. Ook de monumenten ter nagedachtenis van de 185 overledenen maken indruk.

Zondag 20 augustus

20 augustus 2017: Terug naar huis vanaf Christchurch Airport, Nieuw-Zeeland

En dan zitten we na een laatste lange dag ‘s avonds ineens weer op het vliegveld. Met maar liefst drie boarding passen, we hebben dan ook nog een lange reis voor de boeg…

Maandag 21 augustus

21 augustus 2017: There and back again - terug naar huis

There and back again… na een maand van huis en een reis van 32 uur langs drie vliegvelden staan we weer op Hollandse bodem. We zijn weer thuis. Op de koffer van m’n zusje na helaas, die nu een week (!) later nog steeds spoorloos is.

Een onvergetelijke reis was het zeker. En terwijl mijn koffer inmiddels is uitgepakt en mijn werk weer begonnen, zit mijn hoofd nog vol van onze ervaringen. Ervaringen die de komende tijd ook hier online zullen verschijnen. En tot die tijd zijn er nog altijd de foto’s.

Ben jij al eens in Nieuw-Zeeland geweest?

Weten wat ik tussen het bloggen door uitspook? Gluur mee en volg me op Instagram voor mooie plaatjes en achter de schermen & on the road stories.