Stedentrip Parijs

Oui oui Paris: Reisverslag van 24 uur in Parijs

Weinig tijd maar wel zin in een snelle stedentrip in Parijs? Zo breng je 24 uur in Parijs door en proef je even van die fijne sfeer in de Franse hoofdstad.

Stedentrip: 24 uur in Parijs

Dit najaar was ik eindelijk weer eens een paar dagen in Parijs! Eindelijk ja, want mijn allereerste bezoek tijdens mijn examenjaar was ook meteen het laatste. Het kwam er nooit meer van, op een enkele overstap onderweg naar de Champagnestreek na. Tot er onlangs een weekendje Parijs met de schoonfamilie op de agenda stond. De perfecte gelegenheid om er zelf een dagje achteraan te plakken en nog 24 uur in Parijs door te brengen met z’n tweetjes.

24 uur in Parijs: Motel One Porte Dorée

Na twee dagen die in het teken stonden van het wereldkampioenschap rugby (!) verruilen we ons hotel in Gennevilliers voor Motel One Paris-Porte Dorée*. Het hotel ligt in het 12e arrondissement van Parijs, tegenover en op zo’n 5 minuten wandelen van het metrostation Porte Dorée. Het plan is om hier vast te parkeren en dan de stad in te gaan. Maar hoe fijn, we kunnen onverwacht al direct inchecken en onze koffer kwijt.

Promenade Pereire

De dag ervoor zijn we onze stadswandeling begonnen met een wandeling over de Promenade Pereire. Dwars door deze hoofdstraat loopt een promenade met stadstuin, die vooral op zondagen populair is bij families uit de wijk.

De promenade is gebouwd waar vroeger een treinspoor liep dat Porte Maillot met Pont Cardinet verbond. Je wandelt door kleurrijke rozenpoorten, kruidentuintjes en komt onderweg speeltuintjes en sculpturen tegen.

Promenade Pereire in Parijs

Promenade Pereire in Parijs ©watzijzegt.com

We wandelen verder en ik begin eindelijk weer te begrijpen waarom veel mensen zo dol zijn op deze stad. Brede straten met aan beide kanten statige gebouwen met sierlijke balkonnetjes en sjieke daken. Gevels met rode luifels en roze bloemen die een kleurrijk contrast vormen. Het is oktober maar heerlijk weer dus we zien blauwe lucht boven ons hoofd en voelen zonnestralen op ons gezicht.

Oui Oui Paris reisverslag Oui Oui Paris reisverslag

Kleurrijke bloemist aan Av. Nile in Parijs ©watzijzegt.com

Avenue Carnot en Arc de Triomphe

Al snel bereiken we de Arc de Triomphe, een van de bekendste monumenten van de stad. Met natuurlijk die duizelingwekkende rotonde waar iedereen dwars overheen lijkt te rijden maar er wonderbaarlijk genoeg geen ongelukken gebeuren. Ik ben blij dat ik langs de kant sta en vandaag met de benenwagen ben.

Arc de Triomphe aan Avenue Carnot in Parijs Natas bij Arc de Triomphe @watzijzegt.com

Een selfie – met waterige oogjes van de felle zon – mag natuurlijk niet ontbreken

Inmiddels zijn we wel toe aan een korte pauze en we strijken neer bij Le Vin Coeur (4 Av. Carnot). Een charmant café waar wijn centraal staat maar we het op dit tijdstip toch maar bij koffie houden.

Place de l’Alma

Daarna lopen we door en komen we uit bij Place de l’Alma, een plek die een bijzondere sfeer uitademt. Hier staat de Vrijheidsvlam (ofwel Flamme de la Liberté), een replica van de vlam die wordt gedragen in de hand van het Vrijheidsbeeld in New York. Ik sta even stil bij Place Diana, het onofficiële herdenkingsmonument dat op dezelfde plaats is ontstaan.

24 uur in Parijs: Place de l'Alma

Na de nodige foto’s van de Eifeltoren – die je vanaf hier prachtig aan de overkant van de Seine kunt zien – gaan we terug richting hotel. Morgen weer een dag om de toerist uit te hangen.

Place de la Bastille

Na een heerlijk ontbijt bij Motel One* stappen we in de metro bij Porte Doree, klaar om meer van Parijs te proeven. Onze eerste stop is Place de la Bastille, een historische plek die verwijst naar de revolutionaire geschiedenis van Frankrijk. Middenop het plein staat de Colonne de Juillet, een monument ter nagedachtenis aan de revolutie van 1830.

Rondom het plein vind je een scala aan cafés, restaurants en winkels, perfect voor een middagje flaneren en het proeven van de lokale keuken. Cultuurliefhebbers mogen de Opéra Bastille niet missen, een modern operagebouw met een breed aanbod aan voorstellingen op gebied van dans, opera en muziek.

Place de la Bastille - Reisverslag Parijs

Het monument ligt in La Roquette, een wijk waar waar de sfeer van oude tijden inmiddels is vervangen voor moderne winkels en trendy cafés.

Lunch bij Bistro Regent

Inmiddels hebben we wel zin in koffie en vinden we het ook wel tijd voor lunch. We komen terecht bij Bistro Regent (14 Pl. de la Bastille), waar de bediening ons enthousiast bedient. Omdat het toch vakantie is, gaan we voor typisch Franse gerechten – steak tartare en eend – en bestel ik een glas wijn.

Lunch bij Bistro Regent in Parijs

Le fameux tartare de boeuf Charmélcia & Pièce de magret de canard grillé

Niet verkeerd voor een lunch op maandag, toch?! Ik kan nog net de neiging onderdrukken om mijn collega’s een foto van onze lunch te sturen en een goede werkdag te wensen.

Boulevard de la Bastille

Na de lunch wandelen we langs Boulevard de la Bastille, genietend van het uitzicht op de Seine. We steken de Pont Morland over, een brug met een mooi uitzicht op de rivier.

Boulevard de La Bastille Esplanade des Villes in Parijs

We vervolgen onze wandeling langs Esplanade des Villes. Dan gaan we naar Quai d’Orleans, een schilderachtige locatie aan het water, voordat we door de straten van Le Marais dwalen. Deze wijk staat bekend om zijn boetieks, kunstgalerijen en levendige sfeer.

Cathédrale Notre-Dame de Paris

Natuurlijk kunnen we de Cathédrale Notre-Dame de Paris niet overslaan, dat zelfs na die enorme brand van een paar jaar geleden nog steeds imposant is. Hoewel de kathedraal gedeeltelijk gesloten is voor publiek, blijft de aanblik indrukwekkend.

Cathédrale Notre-Dame de Paris ©watzijzegt.com

De Notre-Dame blijft een trekpleister, met uitzichten op de Seine en de charmante straatjes van het Île de la Cité.

Shakespeare and Company

Aan de overkant van de rivier vind je het bekende Shakespeare and Company.  Deze iconische boekwinkel is inmiddels zo populair dat je eerst buiten in de rij staat voor je naar binnen kunt.

We kijken het even aan en besluiten door te lopen. Tenminste… Ik word nog even staande gehouden door Franse studenten, die toeristen interviewen over de aanstaande Olympische Spelen én de beruchte bed bugs die Parijs zouden teisteren.

Shakespeare and Company in Paris Shakespeare and Company in Parijs

Een bezoekje brengen aan Shakespeare and Company in Parijs? Grote kans dat je in de rij staat voor je naar binnen kunt…

Le Marais en Centre Pompidou

We dwalen verder, langs pleintjes met cafés en gezellige terrasjes en gevels vol bloemen, kleine parkjes en winkels. Tijd om te winkelen nemen we niet, we zijn hier tenslotte maar even en wandelen dus liever door.

Oui Oui Paris reisverslag

Ik wil graag het Centre Pompidou even zien, met zijn unieke, industriële buitenkant en kleurrijke buizen. Dit opvallende moderne kunstcentrum ligt in het hart van de stad en is alleen van de buitenkant al een kunstwerk op zich.

Binnenin vind je een van de grootste collecties moderne en hedendaagse kunst in Europa, van Picasso tot Warhol. Die bewaren we voor een volgend bezoek – want inmiddels ben ik wel overtuigd dat mijn volgende weekend Parijs geen 25 jaar op zich moet laten wachten!

⇒ Begeleide rondleiding door Centre Pompidou? Boek hier vast je kaartjes!* ⇐

Centre Pompidou in ParijsFontaine Stravinsky, ook wel Tinguely-fontein genoemd

Fontaine Stravinsky

Naast het Centre Pompidou ligt Fontaine Stravinsky, een kleurrijke en eigenzinnige fontein geïnspireerd door de muziek van componist Stravinsky. De gebouwen rondom de fontein springen ook in het oog dankzij de uitbundige street art op de muren.

Street art in Parijs

Street art in Parijs ©watzijzegt.com

Musée du Louvre

We wandelen verder langs Rue de Rivoli, een van de bekendste winkelstraten van Parijs. Naast bekende modemerken en een IKEA Décoration (!) vind je hier ook veel souvenirswinkels. Het winkelen slaan we over, we wandelen liever richting het Musée du Louvre.

En we zijn niet de enige zo te zien! Er staan lange rijen van bezoekers die naar binnen willen. Maar ook toeristen die de prachtige gebouwen en glazen pyramides bewonderen. Zelfs een Aziatische influencer die zich in een tiny glitterjurkje vanuit alle hoeken laat fotograferen.

Het Louvre op een bijzondere manier meemaken?
Boek hier vast je skip-the-line toegangskaartjes en ga mee op een twee uur durende rondleiding met een kleine groep bezoekers ⇐

24 uur in Parijs: bezoek Musee de Louvre in Parijs24 uur in Parijs: bezoek Musee de Louvre in Parijs

Het Louvre in Parijs is één van ‘s werelds grootste en meest indrukwekkende kunstmusea. Er is een uitgebreide collectie van duizenden jaren aan kunst en geschiedenis, waaronder de Venus van Milo en natuurlijk de Mona Lisa. Ook de locatie en omgeving zelf – van de historische panden tot de moderne glazen piramides – zijn indrukwekkend.

24 uur in Parijs: bezoek Musee de Louvre in Parijs

Net als iedereen die The Da Vinci Code heeft gezien (of gelezen) gaan we ook nog even op zoek naar de Rose Line, die wordt aangegeven door bronzen medaillons op straat. In en rondom het Louvre zijn er een paar te vinden, die wij – ondanks een speurtocht – pas bij een tweede keer ontdekken.

Leuk weetje: de Arago medaillons werden ontworpen door de Nederlandse kunstenaar Jan Tibets die een prijsvraag won die was uitgeschreven door de stad Parijs. In totaal zijn er 135 bronzen medaillons te vinden langs de meridiaan van Parijs, over een totale lengte van ruim 9 kilometer.

Terug naar Porte Dorée

Inmiddels hebben we er zo’n vijftienduizend stappen op zitten en vinden we het wel mooi geweest. We pakken de metro terug richting ons hotel in Porte Dorée en besluiten te dineren bij C’Sters Café (4 Pl. Edouard Renard). Geen sterrenrestaurant maar de ober is attent, de champagne (ik ben tenslotte in Parijs) heerlijk en het eten prima. Een mooie afsluiter!

Champagne en diner bij C'Sters Café in Parijs

Champagne en diner bij C’Sters Café in Parijs ©watzijzegt.com

Zo’n 24 uur in Parijs de toerist uithangen is natuurlijk veel te kort. Maar wat heerlijk om er rond te wandelen en eindelijk weer eens te zien hoe mooi de stad eigenlijk is. Ik heb nu al zin om snel weer eens terug te gaan en meer tijd te besteden in deze geweldige stad!

Ook op stedentrip naar Parijs?

Vanuit de Randstad is het makkelijk om met de trein naar Parijs te gaan. De reistijd vanuit Amsterdam met de Eurostar (voorheen Thalys) is 3 uur en 18 minuten. Tip: Hoe eerder je boekt, hoe goedkoper het is.

Hoe zou jij 24 uur in Parijs doorbrengen?